Friday 28 December 2012

263km Mencari Cinta - Part 3




ASAM PEDAS MELAKA
Day 1 -Misi pertama setiba saja di sana, kami mencari tempat membaham melepaskan nafsu makan. Antara yang menjadi tarikan di Melaka ialah Asam Pedas. Lokasi makan malam, di Pengkalan, Melaka. Berdekatan dengan rumah Zack, so..malam tu kami makan berjemaah bersama2. Asam Pedas Claypot Pengkalan.  Macam2 jenis versi Asam Pedas ada. Tapi kesayangan memilih Daging Tetel sebab nak bagi aku rasa. First time aku makan Asam Pedas Daging Tetel. Nama sekali dengar macam lucah. Hahaha.. Asam Pedas Daging Tetel ini dihidangkan di dalam claypot. Datang bersama set nasi putih, sayur, sambal belacan dan telur masin. Asam pedas nya pekat dan pedas.  Nama pom asam pedas. Disebakan aku kurang makan pedas takut kena buasir, aku makan daging tanpa kuah. Harga aku tak pasti, sebab kesayangan yang bayar. Aku makan saja. 


BURUNG KASAWARI

Day 2 - Walaupun berada di rumah orang, penyakit susah bangun aku tak juga berubah. Kena tunggu umi dan ayah bising dulu, baru nak bangun. Hehe.. Sungguhpun tiada pertalian darah walaupun aku derma darah pada mereka, namun mereka telah aku anggap seperti ibu bapa ku sendiri. Kena marah itu tanda sayang, kena bebel itu perkara biasa. Misi pagi itu, aku, kesayangan, Kinah dan Adik Fateh, kami beramai2 menjadi barber, menjalankan tugas mencabut bulu burung Kasawari atau nama nickname nya Burung WakWak.


Burung itu adalah hasil buruan ayah pada hari malam semalam di Kuala Linggi. Aku ada nyatakan hasrat untuk ikut ayah memburu burung, tapi kesayangan tak bagi pula sebab memburu burung hanya di waktu malam, balik pada 2,3 pagi, dan dikelilingi nyamuk. Ini first time aku mencabut bulu binatang. Biasa cabut bulu manusia saja. Haha. Mencabut bulu hanya menggunakan tangan, tak perlu guna pisau cukur jenama Gillete. Bulu burung tu boleh simpan buat kenang kenangan.


Selesai misi membogelkan burung, seterusnya burung diseksa di atas dapur api hingga menjadi sedikit kehitaman. Fungsi nya aku tak pasti, tapi umi cakap tak nak bagi burung busuk. Kemudian, burung dibelah dan segala isi perutnya dikeluarkan. Mandikan burung hingga suci murni barulah dimasak mengikut selera masing2. Burung itu sekor aku seludup dan kesayangan buat goreng lada hitam. Selebihnya Kak Ina buat masak lemak cili api. Rasanya semacam daging burung puyuh, tapi sedikit liat dan tulang nya agak banyak. Jenuh aku nak asingkan.

CENDOL & CHAR KOTEOW MASJID TANAH
Day 7 - Sebelum berangkat meninggalkan tanah Melaka, kesayangan mengajak aku membaham di pekan Masjid Tanah. Asal usul nama pekan Masjid Tanah kemungkinan berasal dari masjid yang dibuat dari tanah. Gerai cendol dan charkoteow ini betul2 berada di tengah2 pekan Masjid Tanah.

Charkoteow nya memang ohsem. Aku lupa pesan jangan letak taugeh, sebab aku alah taugeh. tapi aku makan saja lah, banyak cerewet pula. Sambil menikmati charkoteow, abg tukang masak kushuk mendendangkan lagu omputih kesukaan beliau sambil memasak. Nasib baik vokal mantap bukan sekadar rupa. Gerai cendol berjiran saja dengan charkoteow. Cendol nya rasa manis, lemak santan dan sangat pekat. Perfecto! Setiap kali aku datang, kesayangan memang akan ajak aku kesini. Bayangkan di saat anda sedang kepanasan seperti di gurun, tiber2 dapat pula meneguk cendol kacang yang pekat, sejuk dan nyaman membasahi tekak. Walah~
Berakhir sudah perjalanan aku sepanjang 8 hari 7 mlm disana. Setiap moment yang dilalui, dijadikan kenangan yang takkan dilupakan. Banyak lagi tempat menarik yang belum sempat aku kunjungi berikutan kesayangan yang malas keluar rumah asyik melayan movie korea yang boleh buat aku tertidor bile tengok. Tapi layan sajalah demi menjaga hati. Ayah dan umi telah berangkat ke Borneo. Tak sempat aku jumpa mereka sebelum pulang ke Perak. InsyAllah, jika tiada aral melintang, aku akan kesana lagi membawa kek oren kesukaan umi. Terima kasih Ya Allah, atas ukhwah yang terjalin. :)