Sunday 24 July 2011

Pumpkin Pie :)

Yeah !! eh ! Alhamdulillah , berakhir sudah ujian puasa sunat Syaaban berserta niat puasa yang lain seperti puasa ganti dan puasa nazar ( ayat cover ) hehehe. Berpuasa selama 5 hari berjalan dengan lancar tanpa sebarang kesesakan lalu lintas walaupun abang aku tak henti - henti menghasut aku untuk membatalkan puasa dengan sengaja seperti mengorek hidung dan berpura - pura belum mumaiyiz. Untuk meraikan kejayaan menahan nafsu makan dengan jaya nya , berbuka puasa di bukan bulan  puasa buat kali terakhir, aku menghadiah kan perut ku yang berlipat dua ini makanan paling istimewa ! Nasi Goreng World , Apple Juice and Pumpkin Pie !! Memang best giler nasi goreng nie , ala2 Nasi Goreng Thai , tapi tak sama ,ada daun kari sikit , udang galah 2 ekor , ayam goreng kunyit ! Harga nya bagi aku agak mahal sedikit berbanding nasi goreng lain.Tapi puas la nafsu makan aku yang lebih berlipat ganda dari manusia yang lain nie. Owh yah ! kepada para penstalker resepi aku , resepi Nasi Goreng World ni , aku terpaksa rahsia kan demi keselamatan tukang masak , sebab aku pun tak tau resepi dia.hehe..Beli tapau kat Restoran Sutera Bayu je, di Teluk Intan. ( berdekatan LHDN ) Dan aku mampu citer jela , gmbr takde amik sbb dah selamat masuk perut. Tapi seryes cakap , lambat nak arwah ! Chef dia p pusing satu dunia kot cari bahan!
~ Ingat world , ingat Mawi , ape citer la dia sekarang..dengar gosip liar beliau sekarang dah jadi imam kat Surau Felda Taib Andak , betoi ker? ~


Nway , utk dessert ,  bukan desert hookay ! Aku bikin sebiji pai labu ..hurm, pai labu? Agak jarang bagi masyarakat melayu beragama islam makan pai labu. Biasa dengar pengat labu , cucuq labu , lepat labu , labu sira , biji labu dan Luncai bersama labu2 nya.Yeah , ini adalah tradisi masyarakat kafir quraisy yang meraikan Thanks Giving's Day dan Happy Halloween. Kira ni makanan ni adalah makanan tradisional turun temurun nenek moyang depa la. So , HALAL ke tak ? Apa jenis soalan daa.. selagi pai labu tu tiada kandungan yang meragukan seperti DNA babi atau kandungan acohol serendah 0.5% seperti Barbican , tiada sebab untuk menghalang kita makan makanan ini ! :)


Pie crust / kulit pai
  • 220g tepung gandum cap Sauh Kapal Titanic
  • 50g cornflakes di parut halus
  • 120g butter cap halal Jakim
  • susu lembu segar dari ladang ( kuantiti bgntung pada tahap kelembutan doh )
  • Sedikit esen vanila

    * Pukul butter dan gula sampai kembang dan sebati 
    * Masukkan tepung , jadikan ia seperti bread crumbs
    * Masukkan susu , dan sedikit esen vanilla
    * Kalau doh tu lembik , taruk tepung sikit..dan kalau doh tu keras macam batu , masukkan sedikit susu
    * Pastu simpan dalam peti besi yang sejuk , selama 15 minit.
    * Keluar kan dan tepek atas pie mould anda. 

Bahan -bahan untuk filling :
  • 2 cawan labu yang dikukus sehingga lemah lembut
  • 1 1/2 cawan heavy cream / susu cair cap F&N
  • 1/2 cawan gula perang dunia ke 2
  • 1/2 cawan gula halus cap prai
  • 1/2 sudu garam
  • 2 biji telur ayam made in reban ayam
  • 1 biji telur kuning sahaja
  • 1/2 sudu lemon zest / limau segar dari ladang
  • sedikit esen vanila esen
  • 1 sudu pumpkin pie spices atau
  • sedikit :
    * cinnamon powder
    * ginger ground
    * nutmeg ground
    * cardamon ground
    * cloves ground

Langkah - langkah berikut :
* Pukul cream / susu cair bersama gula perang dan gula halus sehingga kembang dan sebati .
* Masukkan telur ,  labu dan semua bahan2 di atas.
* Pastikan semua sebati dan serasi bersama di dalam mangkuk / bowl mixer anda.
* Masukkan di dalam pie crust tadi.
* Sila seksa pai anda di dalam oven selama 40 minit di dalam suhu 180c.
* Tempoh masak bergantung pada saiz tubuh badan oven dan asal usul oven anda.
* Bila dah agak keperangan seperti rambut karat Didie Elias , boleh la diangkat
* Sejuk kan , deco dengan sedikit whip cream dan sedia di lahap dengan di dahului bacaan talkin dan doa mengingati Pemberi Rezeki.
Selamat Membaking :)


Resepi ini aku telah menkopipes nya tanpa izin dari SimplySiti , eh ! SimplyRecipes..


~ Honestly , pie agak kurang bersesuaian dengan anak tekak serta nafsu makan aku. Aku makan sikit je , maybe sebab ada campuran herbs, so..rasa labu agak tenggelam. Yang aneh , mak dan abah aku minat giler , sorang 3 slices dibantai. Mungkin rasa nya agak kena dengan jiwa old skool. Nama pun tradisional pumpkin pie. Adik dan abang aku? Memang tak sentuh lansung..So , next time aku akan buat tanpa campuran herbs tuh. Baru kene dengan selera ~ :)

~ the end ~