Wednesday 27 July 2011

Ice Cream Cake ! :)

' Eni , ko p mana ah? ' Ramai yang bertanya soklan pelik tu kat aku , padahal aku ada je kat sini. Cuma menyibukkan diri yang tak sibuk nie. Semua yg bertanya tu sebab dah lama tak nampak aku mengarut dan mencarut kat Fesbuk tuh. Aku saja je bagi korang rindu kat aku. Muahahha..kalau hari2 ngadap boring gak kan? Huh.. Actually , something happened to me , dan ianya ada kaitan dengan Fesbuk. Thats why aku kini mula menjauhkan diri dari kancah sosial penuh dosa itu. Fesbuk mmg boleh jadi tempat kita meluahkan apa yang terbuku di hati ni sambil mencarut ringan, tapi sometimes , Facebook boleh bertukar menjadi F**cbook dan tak pasal2 ia boleh jadi tiket ke Neraka bila tersalah guna. Lagipun , tak semua benda kita boleh share dengan orang. Kejayaan suatu yang mengembirakan untuk dikongsi , tapi boleh jadi alat untuk dimanipulasi pada yang mereka yang berhasad dengki. Wah..ayat cam lirik lagu. N now, kalau online pun , aku sekadar meng approve permintaan rakan dari peminat fanatik dan mengepost status yang hanya bersifat umum tanpa perlu ada parental advisor.
p/s : aku rindukan sifu's di Bakers 1 Malaysia ! :(

Hookay ! Resepi best yang ainie nak share dalam entry ni ,

Strawberry Ice Cream Cake

Sesuai dimakan time korang tengah mengelupur kepanasan pada cuaca yang panas tahap bertapa dalam oven. Seronok dinikmati bersama keluarga , kawan2 sambil bergosip dan mengumpat jiran sebelah tanpa niat. Dan juga ketika berasmara bersama kekasih gelap sambil bersuap suapan sebelum tiba nya bulan puasa.

Bahan - bahan yang diperlukan :
Sebiji kek span vanilla / chiffon /saiz 9'
100ml whip cream
Ice cream strawberry ( ainie guna Walls )
Ice cream vanilla

Decoration :
Freshcream ( ainie guna Vivo )
Sedikit badam
2 , 3 strawberry berlari , segar dari ladang Giant

Step 1 : Kek dihiris halus kepada 3 layers
dan masukkan lapisan pertama dalam loyang springform / loose pan
kek ku berjerawat macam kawah bulan
Step 2 : Keluarkan ice cream dari peti sejuk 3 tingkat anda yang dibeli secara ansuran di Courts itu.
Biarkan ia agak cair sedikit. Kemudian , pukul ice cream dan whip cream menggunakan mixer atau tangan gagah anda sehingga mereka serasi bersama. Kemudian , lapiskan kek sehingga campuran tadi habis.
* Layer pertama ainie taruk vanilla ice cream :)


Step 3 :  Selesai proses melapis , masukkan dalam peti sejuk beku , dan biarkan ia mengigil kesejukkan selama 3 , 4 jam . Jika peti sejuk itu dibeli second hand , mungkin lambat sikit kot ia membeku.
Step 4 : Keluarkan dan marilah deco bersama Eric. Freshcream ainie campur sedikit strawberry emulco dan saki baki ice cream yang ada.


Step 5 :  Hiaskan dengan buah strawberry made in Cameron yang telah telah dicuci bersih dan juga coklat sekadar hiasan pencuci mata.

lapisan bawah ada vanilla ice cream !!
kek giler glamor , asal gmbr aku takde?!
aku hadoo..kau hadoo? haha..bikin meeh , simple ja :)

Last step : Selamat Membaham makanan yang halal tanpa sebarang unsur meragukan ini, Best makan sejuk2 !! Hookay ! Kepada anda yang rajin , semoga anda terpengaruh dengan resepi di atas ! :)