Thursday 7 July 2011

Danish Oh Danish..

Ceh ! Aku yang buat , Pakcik Danish yang dapat nama !
Petang semalam , abg aku teringin sangat nak makan puff. Sebagai adik yang baik hati , dan penuh toleransi memang tak sampai hati bila melihat abg ku mengigil2 seperti kene sawan akibat kelaparan.haha..
So , menu untuk minum petang  : nama semua stok nak gempak.padahal basic sama ja.hahaha...
  • Apple Foldover
  • Apple Strudel
  • Blueberry Danish
  • Croissant

    Bahan - bahan untuk apple filling
  • 4-5 biji apple hijau cap pasar malam.
  • Air 
  • Gula
  • Cinnamon powder
    Aku main agak2 je kuantiti bahan2 nie.Sukat guna mata hookay ! :)
filling untuk apple foldover / strudel
sedang diseksa di atas api dapur


cinnamon powder ! aku jatuh chenta pada mu~
proses pembungkusan sedang dilakukan
dah sedia dikapan , dan bakal diseksa
selepas diseksa tanpa belas kasihan didalam oven selama 20minit
apple strudel
blueberry danish
apple foldover
hahaha ! ini lah wajah sebenar croissant ku yang aneh dan tak cukup sifat !

Hookay..usah terlalu teruja melihat hasil ku ini ! Aku hanya mengunakan ready - made pastry puff yang bersepah2 jual di pasaraya.hehe..Ini kes malas nak buat.Yer..memang malas bila nak buat kalau sekadar utk makan 2 ,3 orang. So , lagi senang bila beli yang siap punya :D
Cuma ilmu yang ada di dada untuk membuat pastry ni , insyAllah masih kekal dalam ingatan selagi aku tak kena amnesia. ( kalau tak ,sia2 jela aku masuk kelas Pastry yang separa mahal itu )
Sebab ia menjimat kan bila nak buat bisnes. Kalau beli siap punya , mmg tak berbaloi la.Sebab harga nya rm6 / 10kpg ! :)