Friday 27 July 2012

Kek Batik + Almond + Apple

Kek Batik + Apple & Almond

Pulang dari kerja, aku singgah ke kedai runcit yang tidak diketahui nama nya sebab aku tak tgk signboard,
Biskut Marrie RM2.99
Susu Pekat    RM 2.40, sesungguhnya tiada susu percuma dalam dunia ini kecuali susu ibu.
Butter : RM 4.00 dirumah tiada butter, kasut jenama Bata pun takde.
Sudah lama rasa nya meninggalkan dunia kek. Jadi untuk menebus rasa rindu dan sangap, aku merajinkan diri. Walaupun tanpa kehadiran encik Oven, Mixer dan Spatula, aku masih boleh membuat sehelai kek yang hanya pada nama saja kek, tapi asal usul dari biskut. Kek ini ( masih aneh sebab dipanggil kek ) memang jadi kegilaan aku sejak zaman aku kecik2 hingga lah dah akil baligh, sebab utama nya ialah kandungan coco nya yang tinggi membuat kan ianya disukai dan dicintai oleh kanak2 juga mereka yang dah beranak pinak, tapi kalau terlebih makan boleh membawa pada perebutan tandas akibat sembelit dan cirit birit.


Untuk cipta kan kelainan, aku tambah Apple hijau yang dipotong dadu dan badam atau dalam bahasa Jawa, Almond yang diseludup oleh Aben dari peti ais di rumah Abg Jim tempoh hari. Mudah saja untuk membuat kek ini. Hanya campur bahan2 bukan terlarang di dalam kuali, dan masak hingga gas habis. Eh?


Serbuk Milo
Butter
Susu Pekat
Biskut Marrie
Apple hijau dipotong dada (sengaja typo)
Beberapa helai badam rangup
Cairkan butter sehingga cair , masukkan serbuk milo dan diakhiri oleh susu pekat. Gaul sebati sehingga tiada ketulan2, nak mudah gunakan ballon whisk. Tapi disebabkan dapur rumah ku tak masih belum lengkap peralatannya, jadi aku bantai saja guna sudip kayu yang di beli di Tesco. Susun biskut marrie dalam bekas yang anda suka. Suka hati la mahu susun cmana pun. Ikot kreativiti. Lapis biskut dengan cairan coklat dalam kuali Tefal anda tadi dan diselangi dengan potongan buah apple dan badam. Last sekali, tekan sehingga mendap.. dan tunggu sehingga ia menjadi keras kejong. Dan sedia utk dilahap semasa ponteng tarawikh sambil menonton cerita hantu Waris. Cis, malam tadi aku boleh tertidor masa tgk citer Waris. Last2 Waris yg tengok aku.


Komen dari juri : A lil bit salty, aku salahkan butter. Hehe
Kualiti gambar kurang memuaskan berikutan hanya menggunakan Nokia 3310. Honey bawa samsung tab ke tempat kerja, jadi tak dapatlah aku ambil kesempatan.


Orang tua cakap, masak masin ni nak kawen. Dusta saja.
Ntah, bukan aku yg cakap. Orang tua yg  cakap. Aku tak tua lagi. Eh?